Tak dapat tidur malam

Assalamualaikum you all :) and selamat ketemuan lagi kita XD

jam menunjukkan 10:34 malam? hahaha .SMS si Afeel belum ku jawab . sorry syg .hahaha inda kedengaran bunyi hp .nnti jam 11 kita text haa ?tunggu bapa tidur dulu XD hahaha. kesian bah si Afeel dari olang kenduri baa ia .berusah seja ia sana .hrap'hrap kau ndak penat XP haha .

okay! stop merepek~ bercerita tentang ENTRY di atas .. " tak dapat tidur malam "
hmpp tak mustahil lah kann . sesetengah orang susah sangat tidur malam! really? yesss aku pun kekadang susah sangatt. sebab bangun lambat .tidur pun lambat. hmmm tapi kadang kadang ada juga terbalik .bangun awal tidur lambat .macam si Afeel hahah! :D ngeewwww .okayyy kamu mahu TIPS dia? aihhkss? tak abis abis nak bagi TIPS. yesszaaaa :D


THIS TIPS aku dapat dr SINI

1. Hanya gunakan tempat tidur untuk tidur, bukan untuk membaca, melakukan pekerjaan pentadbiran, menonton televisyen, makan makanan ringan atau membuat panggilan telefon.

2. Jika anda telah berbaring di tempat tidur, tetapi rasa mengantuk tidak datang-datang, cubalah beberapa teknik ini: Menghitung domba atau menghitung mundur dari 100 untuk menghentikan diri dari memikirkan berbagai macam masalah kelmarin atau besok hari. Setelah itu, tarik nafas panjang selama beberapa saat secara mendalam, tahan beberapa saat, kemudian hembuskan. Atau boleh juga melihat beberapa sudut di kamar anda dengan saksama, sehingga mata pun lelah dan ngantuk akan segera datang.

Bagi yang Muslim, jangan lupa baca doa dan ayat-ayat AlQuran setakat termampu. Selain dari untuk mendapatkan keberkatan, ia juga boleh menyebabkan rasa mengantuk dan penat datang.

3. Jika anda tidak boleh tidur setelah berbaring di tempat tidur selama 30 minit atau lebih, apa yang harus dilakukan? Cubalah untuk membaca sesuatu yang sangat membosankan, membiasakan rutin tidur dari jam biasanya, atau lebih cepat dari jam sebelumnya.

4. Sebelum tidur sebaiknya anda menghindari tembakau dan minuman yang mengandung kafein (tidak hanya kopi, tapi minuman lain seperti teh dan soft drink).

5. Hindari alkohol sebelum tidur. Bila minum-minum mungkin membuat anda berfikir dapat segera memberikan rasa ngantuk yang ternyata tidak tepat. Kerana anda boleh segera tidur, dan kemudian bangun dan sulit untuk tidur kembali kerana efek dari alkohol yang diambil.

Sebaliknya, bila anda memilih untuk makan malam beberapa jam sebelum tidur, penyelesaian ini lebih tepat. Ini kerana, makan beberapa jam sebelum tidur dapat membuat tidur terasa lelap.

6. Hindari tidur di depan televisyen, dan cubalah bangun pada waktu yang sama setiap hari bukan tidur seperti di hujung minggu. Latihan setiap hari untuk tidur dan bangun pada waktu yang sama adalah untuk melatih adrenalin anda.

7. Beli katil dan rekabentuk kamar tidur anda dengan ventilasi (sistem pengudaraan) yang baik serta atur suhu udara yang membuat anda cepat mengantuk.

8. Anda juga dapat mencuba beberapa cara lain, di antaranya, mandi air hangat, menikmati segelas susu hangat, saling mengurut dengan suami / isteri atau mendengar musik klasik (bagi Muslim dicadangkan mendengar bacaan AlQuran atau nasyid).

9. Gunakan penutup telinga bila anda termasuk orang yang tidak boleh terlelap bila mendengar suara bising.

naaaaaaaaaaaaaaaah? tahu sudah kamu kannn .heheheh selamat mencuba yaa :D heheh . 
CREDIT TO : FAAH
assalamualaikum \\

1 comment:

Post a Comment